فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

تمرینات فانکشنال چیست؟ و فواید تمرینات Functional

در ورزش ‌ها / سایر ورزش‌ها

تمرینات فانکشنال چیست؟ اصطلاح «تمرین فانکشنال» در اواخر دهه 90 رایج شد، زیرا مردم شروع به خلاقیت بیشتر کردند و از بدنسازی و الگوهای حرکتی خطی دور شدند.

«تمرینات فانکشنال برای حمایت از فعالیت‌های خارج از سالن بدنسازی است.» این به استاندارد جدیدی تبدیل شده است و با استفاده از نوارهای الاستیک، توپ‌های پزشکی، طناب های ورزشی ، کتل بل، کیسه‌های شن و حتی لاستیک‌ها، بدن شما را در الگوهای حرکتی متنوع حرکت می‌دهد.

تمرینات فانکشنال بر تمرینات ترکیبی تمرکز دارد، نوعی تمرین که چندین ماهیچه و مفصل را با هم درگیر می‌کند.

در واقع تمرینات فانکشنال فیتنس نوعی تمرین قدرتی است که بدن شما را برای فعالیت‌های روزانه آماده می‌کند و آمادگی جسمانی شما را برای امور زندگی واقعی و روزمره مانند خم شدن، بلند کردن، بارگذاری، هل دادن، کشیدن، چمباتمه زدن و کشیدن افزایش می‌دهد. بیشتر تمرینات فانکشنال شامل الگوهای حرکتی چند مفصلی است که شامل زانوها، باسن، ستون فقرات، آرنج، مچ دست و شانه‌ها می‌شود که همگی باعث افزایش قدرت و بهبود دامنه حرکتی شما می‌گردند.


تمرینات_فانکشنال_چیست

بنابراین، تمرینات فانکشنال چیست؟

یک مثال عالی از یکی از بهترین تمرینات فانکشنال فیتنس، اسکات ساده است. چند بار برای سوار شدن به ماشین خود چمباتمه می‌زنید؟ برای استفاده از سرویس بهداشتی؟ نشستن روی صندلی و بلند شدن؟ طبق تعریف ما از تمرینات فانکشنال: اسکات می‌تواند یک نمونه تمرینات فانکشنال بسیار کاربردی‌ باشد.

فواید تمرینات فانکشنال

تمرینات فانکشنال به بدن شما می‌آموزد که به جای تمرین بخش‌های خاص، کل بدنتان را تقویت کنید. تقویت کل بدن از این طریق فواید زیادی برای سلامتی شما دارد. از فواید تمرینات فانکشنال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- الگوهای حرکتی بهبود یافته

بدن شما برای حرکت ساخته شده است و تمرینات فانکشنال به شما در بهبود الگوهای حرکتی عضلات کمک می‌کند. منظور ما از «الگوها» چمباتمه زدن، هل دادن، کشیدن و چرخش است. این الگوها هر روز استفاده می‌شوند. تمرینات فانکشنال همان حرکات ماهیچهای را که در زندگی روزمره استفاده می‌کنید، درگیر می‌کند. به عنوان مثال، یک فرد ممکن است برای بهبود توانایی خود برای نشستن روی صندلی، اسکوات وزن بدن را تمرین کند. وقتی برای آنها تمرین می‌کنید، انجام این فعالیت‌های روزمره برایتان آسان‌تر می‌شوند.

2- هیکل سالم و توده عضلانی بدون چربی

انجام ورزش فانکشنال برای لاغری مفید است. از آنجایی که تمرینات فانکشنال از چندین گروه عضلانی به طور همزمان استفاده می‌کند، انجام منظم این تمرینات (همراه با یک رژیم غذایی متعادل) می‌تواند به شما در رسیدن و حفظ وزن سالم کمک کند.

3- ضد پیری طبیعی

برنامه‌های تمرینات فانکشنال می‌تواند به ورزشکاران در سن بالا کمک کند تا قدرت و توده عضلانی بدون چربی را حتی تا سال‌های آخر زندگی خود حفظ کنند. تمرینات با شدت بالا، مانند تمرین‌هایی که در طول تمرینات فانکشنال انجام می‌شوند، عضلات را درگیر نگه می‌دارند تا افراد برای مدت طولانی‌تری فیت، متحرک و قوی‌تر بمانند. بسیار خوب، این امر می‌تواند روند پیری را کاهش دهد و کمک کند تا افراد در سنین بالای خود از استقلال لذت ببرند. با تمرینات فانکشنال بانوان (به طور ویژه) می‌توانند آینده‌ای راحت‌تر داشته باشند.


تمرینات_فانکشنال_چیست

4- افزایش کالری سوزی

تمرینات فانکشنال برای لاغری و تناسب اندام نسبت به تمرکز روی یک عضله در یک زمان کارآمدتر باشند. افزودن چند جلسه تمرینی کوتاه‌تر و شدیدتر برای کل بدن به برنامه روزانه‌تان کالری سوزانده شده را افزایش می‌دهد. ورزش فانکشنال برای لاغری در مقایسه با تمرینات قدرتی سنتی به شما کمک می‌کند کالری بیشتری بسوزانید. به طور متوسط ​​بدن شما برای مصرف یک لیتر اکسیژن پنج کالری انرژی می‌سوزاند. به طور قطع، هرچه در یک زمان از عضلات بیشتری استفاده کنید، اکسیژن بیشتری مصرف خواهید کرد و کالری بیشتری می‌سوزانید.

5- نتایج بیشتر در زمان کمتر

در یک پژوهش شرکت‌کنندگانی را که تمرینات فانکشنال را به مدت 12 دقیقه در هفته انجام می‌دادند با دوندگانی که روی تردمیل با شدت متوسط ​​به مدت 90 دقیقه در هفته می‌دویدند مقایسه کردند. در پایان مطالعه مشخص شد تمرینات فانکشنال نتایج بهتری را به دست آوردند.

6- بهبود ظرفیت هوازی

اگر به فعالیت‌هایی مانند رقص، شنا یا دویدن علاقه دارید، تمرینات فانکشنال می‌تواند ظرفیت هوازی شما را پشتیبانی و افزایش دهد. بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای، مانند شناگران، یک برنامه تمرینی فانکشنال سختگیرانه را برای پشتیبانی از قابلیت‌های هوازی خود انجام می‌دهند.


تمرینات_فانکشنال_چیست

7- افزایش قدرت، تعادل و استقامت

تمرینات فانکشنال می‌توانند به حفظ حس تعادل شما کمک کنند. ورزش فانکشنال باعث می‌شود که قسمت‌های مختلف بدن شما به آرامی با هم حرکت کنند. این برای جلوگیری از افتادن و صدمات مربوطه مفید است. طبق یک بررسی از 9 مطالعه در Frontiers، تمرینات فانکشنال به طور قابل توجهی سرعت، قدرت عضلانی، قدرت، تعادل و چابکی را بهبود می‌بخشد و شواهد ​​نشان می‌دهد که می‌تواند استقامت و انعطاف عضلانی را نیز بهبود بخشد.

با تمرینات فانکشنال شما بار را در کل بدن توزیع می‌کنید نه از طریق یک مسیر یا کاهش دامنه حرکتی مفصل.

«زیبایی این کار در این است که شما با یک سیستم انعطاف‌پذیرتر مواجه می‌شوید که تمایل دارد با هماهنگی و زمان‌بندی بهتر حرکت کند.»

یک نمونه تمرینات فانکشنال که ثبات را افزایش می‌دهد، لانژ با پرس شانه است.

8- کاهش خطر آسیب

تمرینات فانکشنال می‌تواند تا حد زیادی خطرات آسیب‌های زندگی روزمره را کاهش دهد. انجام حرکات درگیر در زندگی روزمره می‌تواند به شما در جلوگیری از آسیب کمک کند. تمرینات فانکشنال از ستون فقرات شما در برابر حرکاتی که باعث کمردرد می‌شود محافظت می‌کند. اگر در حین ورزش، اجسام سنگین را به درستی از روی زمین بلند کنید، می‌توانید هنگام برداشتن اجسام سنگین در محل کار از آسیب جلوگیری کنید.

عملکرد ورزشی ورزشکاران با تمرینات فانکشنال بر اساس حرکات ورزشی خود بهبود می‌یابد. یک بسکتبالیست ممکن است برای بهبود چابکی و سرعت خود در زمین، جهش از این طرف به آن طرف را تمرین کند.

فعالیت‌های روزمره می‌توانند به ماهیچه‌های کوچک‌تر شما آسیب بزنند در حالی که انتظارش را ندارید. یک نمونه تمرینات فانکشنال پیکاپ Lateral Shuffle Bar Pickup است که به شما کمک می‌کند تا با حرکت ساده، چیزی را از روی زمین یا میز بردارید و آن را کنار بگذارید.


تمرینات_فانکشنال_چیست

اسپورتلند به عنوان بزرگترین فروشگاه لباس ورزشی با هدف تأمین کالای با کیفیت ورزشی در خدمت همه علاقمندان به ورزش و پوشاک اسپورت می باشد.


تمرینات فانکشنال در خانه

هر کسی می‌تواند از تمرینات فانکشنال لذت ببرد زیرا نیاز به تجهیزات زیادی ندارد. به عنوان مثال، یک فرد مسن ممکن است اسکات با وزن سبک را تمرین کند تا توانایی خود را در ایستادن مستقل از صندلی - یک حرکت ضروری روزمره - بهبود بخشد. این یک نمونه تمرینات فانکشنال در زندگی واقعی است!

در روزهایی که نمی‌توانید به باشگاه بروید، می‌توانید تعداد زیادی از این تمرینات را فقط با استفاده از وزن بدن خود انجام دهید. اگر از قبل تمرینات فانکشنال فیتنس را بشناسید می‌توانید تمرینات فانکشنال در خانه را انجام دهید. تمرینات فانکشنال با دمبل از ساده‌ترین نوع حرکات هاست که می‌توان در خانه انجام داد. اگر دمبل ندارید می‌توانید از بطری آب معدنی یا قوطی رب استفاده کنید.

نمونه تمرینات فانکشنال در خانه

انواع تمرینات فانکشنال می‌تواند برای گروه‌های عضلانی و بنا بر اهداف متفاوت باشد. برخی از نمونه تمرینات فانکشنال رایج عبارتند از:

  • پوش آپ
  • راه رفتن لانژ
  • اسکات پرشی
  • پرش روی استپ یا نیمکت
  • اسکات
  • جامپینگ جک یا پروانه

تمام این تمرینات در یک زمان بیش از یک عضله یا گروه عضلانی را هدف قرار می‌دهند.

تمرینات_فانکشنال_چیست

تمرینات فانکشنال با دمبل در خانه

1- سه ست 15تایی پرس شانه با اسکوات

این تمرین را می‌توان با هالتر یا دمبل انجام داد. پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید و آنها را محکم روی زمین قرار دهید. چمباتمه بزنید تا دمبل یا هالتر را بگیرید و با یک هسته سفت و در حالی‌که صورتتان به جلو است دمبل/هالتر را بالای سرتان بکشید.

2- سه ست 12تایی لانژ به همراه پرس شانه با دمبل

تعادل در این مورد بسیار مهم است. در حالی که هر دو پا به اندازه عرض باسن روی زمین باز شده‌اند، روی پای راست خود به جلو گام بردارید و همزمان دست راست خود را به سمت بالا فشار دهید. مطمئن شوید که به آرامی حرکت کنید تا بتوانید تعادل خود را حفظ کنید. 12 تکرار انجام دهید سپس به دست چپ و پای چپ خود تغییر دهید. هسته خود را درگیر کنید.

3- سه ست 12تایی ددلیفت

در حالی که پاهای خود را محکم روی زمین قرار داده‌اید، چمباتمه بزنید تا دمبل‌ را با دست راست خود بگیرید، سپس پاهای خود را صاف کنید تا بایستید. 12 تکرار انجام دهید سپس با دست چپ انجام دهید.

4- سه ست 12تایی جلو بازو تکی

به یاد داشته باشید که از خم شدن به جلو یا عقب خودداری کنید. هسته خود را درگیر کنید و شانه‌های خود را صاف نگهدارید.

5- سه ست 20 تایی سومو اسکات

حالت شروع کشتی گیر سومو را در نظر بگیرید، پاهای خود را بیشتر از عرض شانه باز کنید، پنجه پاها به سمت بیرون باشد. باسن خود را پایین تر از پشت خود نگه دارید، هسته خود را درگیر کنید، و دمبل را در انتهای هر حرکت اسکوات به سمت بالا بکشید.

6- سه دور یک دقیقه‌ای پیکاپ میله شافل جانبی

برای شروع این تمرین هالتر (دمبل یا دسته تی در خانه) را روی زمین بگذارید، آن را بردارید و قبل از اینکه آن را پایین بیاورید، دو قدم به طرفین حرکت دهید. برای محافظت از کمر، هسته خود را محکم نگه دارید. این تمرین فانکشنال یک فعالیت کاردیو نیز هست، بنابراین مطمئن شوید که تمام تلاش خود را در تمام یک دقیقه ست خود انجام دهید.


تمرینات_فانکشنال_چیست

تمرینات فانکشنال و کراس فیت چه تفاوتی با هم دارند؟

در جدول زیر تمرینات فانکشنال و کراس فیت را از چند جنبه با هم مقایسه کرده‌ایم:

تمرینات کراس فیت
 تمرینات فانکشنال
تجهیزات
تمرینات کراس فیت شامل تمرینات اصلی باشگاه، وزنه برداری و سایر تجهیزات می‌شود. 
 تمرینات فانکشنال شامل سطوح مختلف شدت تمرین برای بهبود هماهنگی و تعادل در بدن است و نیاز به تجهیزات خاصی ندارد.
توانایی‌های جسمی
یک برنامه تمرینی کراس فیت به سن و ظرفیت فیزیکی فرد محدود می‌شود و تمرین را زیر نظر مربی متخصص انجام می‌دهد.
 سن و توانایی‌های بدنی برای انجام تمرین مهم نیست.
آسیب‌ها
تمرین کراس فیت در مقایسه با تمرینات فانکشنال فیتنس بیشتر آسیب‌زاست.

 توانبخشی آسیب یکی از معیارهای مهم برای توسعه تمرینات فانکشنال فیتنس است.
اهداف
تمرین کراس فیت بر بهبود پیشرفت شخصی، قدرت، چابکی و آمادگی هوازی تمرکز دارد.
 هدف تمرینات فانکشنال افزایش قدرت عضلانی و تناسب اندام برای فعالیت در طول فعالیتهای روزمره است.
مراحل   
معمولا‌ً تمرین کراس فیت را به سه تا چهار بخش تقسیم می‌کنند: گرم کردن، کار قدرتی مانند بالا بردن عضلات و کشش.
 این تمرین به صورت متوالی انجام می‌شود: تمرین تحرک و پایداری، تمرین حرکتی، و تمرینات فانکشنال هل دادن، چرخش برای مکانیسم های حرکتی کارآمد و افزایش تناسب اندام در طول فعالیت های روزمره.
مزایا
از قدرت ماهیچههای قلبی عروقی پشتیبانی می‌کند، مفاصل را بهبود می‌بخشد و ایمنی قوی ایجاد می‌کند.
 هدف آن بهبود الگوها و مکانیسم‌های حرکتی عضلات، افزایش کالری سوزی و افزایش هماهنگی و ثبات است.

چگونه از تمرینات فانکشنال بیشترین بهره را ببرید؟

  • آن را با سایر تمرینات ترکیب کنید. سبک‌های مختلف ورزش می‌تواند به شما در رسیدن به اهداف مشابه کمک کند. از تمرینات فانکشنال در کنار سایر سبک های تمرینی برای بهبود تناسب اندام خود استفاده کنید.
  • اسکات با صندلی آسانتر از اسکات پرشی است و به شما کمک می‌کند از روی صندلی راحت‌تر بلند شوید. مهارت شما در یک فعالیت زمانی بهتر است که تمرین فانکشنال شما شباهت زیادی به آن داشته باشد.
  • تمرینات فانکشنال می‌تواند ایمن‌تر از سایر انواع ورزش باشد، اما همچنان خطر آسیب را به همراه دارد. تمرینات شدید را با فرم صحیح انجام دهید تا بیشترین بهره را از تمرین خود ببرید. در صورت داشتن هرگونه سوال یا نگرانی در مورد شروع یک برنامه ورزشی با تمرینات فانکشنال با پزشک خود صحبت کنید.
تمرینات_فانکشنال_چیست

اشتباهات رایج هنگام شروع تمرینات فانکشنال فیتنس

  • یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد هنگام شروع تمرینات فانکشنال فیتنس مرتکب می‌شوند این است که فشار زیادی به بدن خود وارد می‌کنند. بهتر است روی فرم خود کار کنید و به مرور زمان به آرامی وزنه‌های خود را اضافه کنید.
  • انجام بیش از حد سریع می‌تواند منجر به کشش یا پارگی عضله شود، به این معنی که شما به زمان ریکاوری بیشتری نیاز خواهید داشت زیرا این نوع آسیب می‌تواند علاوه بر کاهش سرعت پیشرفت شما به سمت دستیابی به نتایج، بسیار دردناک باشد.
  • این در مورد رقابت با شخص دیگری نیست، بنابراین از مقایسه نتایج خود با افراد دیگر اجتناب کنید. پیشرفت کم همچنان پیشرفت است! اهدافی را برای خود تعیین کنید و برای دستیابی به آنها تلاش کنید.

حال که می‌دانید تمرینات فانکشنال چیست خوب است بدانید در حالی که همه ورزش‌ها برای عملکرد روزانه مفید هستند اما در تعریف جزو فانکشنال فیتنس قرار نمی‌گیرند. به عنوان مثال، پرس روی نیمکت به عنوان یک تمرین فانکشنال فیتنس در نظر گرفته نمی‌شود، زیرا برای اکثر افراد یک حرکت روزمره نیست.