فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

ورزش های گودی کمر

در دانستنیهای ورزشی / نکات آموزشی

ما در این مقاله اسپورتلند سعی داریم ورزش های گودی کمر را به شما معرفی کنیم تا بتوانید با کمک آن به بهبود وضعیت خود کمک کنید. حتماً می‌دانید هایپر لوردوز انحنای بیش از حد پایین ستون فقرات است. در حالت طبیعی این انحنا خفیف است در حالی که وقتی مبتلا به لوردوز یا هایپر لوردوز می‌شوید انحنای کمر بیش از حد شده و وضعیت بدن شما درست شبیه یک لورد (لقب اشراف زادگان انگلیسی) می‌شود. نام آن هم از همین واژه گرفته شده است. این وضعیت می‌تواند باعث درد و آسیب به ستون فقرات شود.

بسیاری از موارد گودی کمر ناشی از ضعف عضلانی یا مشکلات مربوط به وضعیت بدن است. هایپرلوردوز به طور کلی ماهیچه‌های سفت و منقبض در جلوی بدن و عضلات ضعیف در پشت را درگیر می‌کند. در نتیجه، برای اصلاح آن باید از طریق تمریناتی که عضلات پشت، ران و باسن را هدف قرار می‌دهند، اقدام نمود. این ورزش های گودی کمر به ماهیچه های شما کمک می‌کنند تراز ستون فقراتتان را حفظ نمایند.

ورزش های گودی کمر

اصلاح گودی کمر نیاز به یکسان سازی ماهیچه‌های وضعیتی ضعیف و سفت دارد. هدف، تقویت ماهیچه‌هایی است که با عضلات سفت و منقبض در جلوی بدن مقابله می‌کنند و در عین حال باعث کش آمدن عضلات سفت در پشت می‌شوند. نتیجه این کار یک ستون فقرات صاف و در امتداد هم است که دارای انحنای طبیعی در ناحیه کمر و گردن می‌باشد. در ادامه ما به توضیح ورزش های مخصوص گودی کمر می‌پردازیم و برای درک بهتر توضیحات، ورزش های گودی کمر با عکس را برای شما قرار داده‌ایم. 

زانو زدن و کشش کمر

کشش و رها کردن عضلات کمر می‌تواند کمک کند عضلات مسئول گودی کمر از انقباض خارج شوند.

  • روی زمین زانو بزنید و دستان خود را به اندازه عرض شانه روی زمین قرار دهید.
  • به جلو خم شوید، تمام پشت خود را گرد کنید، دنبالچه خود را به زمین نزدیک کنید و 5 ثانیه نگه دارید.
  • به آرامی خود را به سمت عقب بکشید و استخوان دنبالچه خود را تا جایی که می‌توانید به پاشنه پا نزدیک کنید. دست‌هایتان را روی زمین بگذارید و اجازه دهید سرتان در بین دستهایتان آرام بگیرد. این وضعیت را به مدت 5 ثانیه نگه دارید.

این کار را تا 10 بار در روز تکرار کنید.

ورزش های گودی کمر

کشش زانو تا قفسه سینه

کشش عضلات ران و همسترینگ می‌تواند به پاهای شما کمک کند تا از وضعیت صحیح بدن شما حمایت کنند.

  • روی زمین دراز بکشید و پاهای خود را دراز کنید.
  • یک پا را بلند کنید، دستان خود را روی زانوی خود قرار دهید و به آرامی زانو را به سمت سینه خود بکشید. شما باید کشش را در قسمت پایین کمر و باسن خود احساس کنید. 5 تا 10 ثانیه نگه دارید.
  • این کار را با پای دیگر خود تکرار کنید، سپس با هر دو پا به طور همزمان انجام دهید.

این کار را روزانه سه ست و در هر ست 10 بار انجام دهید.

ورزش های گودی کمر

تمرین شیب لگن

تقویت عضلات سرینی و تنه برای حمایت از ستون فقرات بسیار اهمیت دارد.

  • روی زمین دراز بکشید و پاهای خود را صاف روی زمین قرار داده و به اندازه عرض باسن از هم باز کنید.
  • عضلات شکم و باسن خود را سفت کنید تا لگن خود را به سمت بالا بکشید.
  • توجه کنید که ستون فقرات شما کاملاً با زمین تماس داشته باشد، سپس وضعیت خود را به مدت 10 ثانیه حفظ کنید.

این حرکت را تا 10 بار در روز تکرار کنید.

ورزش های گودی کمر

پلانک

حرکت‌های پلانک کل تنه را تقویت می‌کنند و به تعادل عضلات تنه شما کمک نموده تا به طور مؤثرتری تعادل پیدا کنید.

  • روی زمین به روی شکم خود دراز بکشید. خود را روی ساعد بالا بیاورید تا آرنج‌ها زیر شانه‌هایتان قرار گیرند.
  • همانطور که با سفت کردن عضلات شکم را از روی زمین بلند می‌کنید، باسن خود را سفت کنید. سعی کنید تمام بدن خود را از مچ پا تا شانه‌ها در یک خط مستقیم نگه دارید. حواستان باشد نگذارید لگن شما به سمت زمین پایین بیاید. برای اینکار باید بر روی عضلات تنه خود تمرکز کرده و آن را بالا بکشید.
  • هر پلانک را به مدت 30 ثانیه یا تا زمانی که می‌توانید نگه دارید.

می‌توانید این تمرین را پنج بار در روز تکرار کنید.

ورزش های گودی کمر

مانور به داخل کشیدن شکم

یک راه حل توصیه شده برای فعال کردن و تقویت عضلات اطراف ستون فقرات که به تثبیت آن کمک می کند، مانور به داخل کشیدن شکم (ADIM) می‌باشد.

  • به پشت دراز بکشید و زانوهایتان را خم کنید و پاهایتان را صاف روی زمین بگذارید.
  • قبل از قرار گرفتن در موقعیت مرکزی، لگن خود را به جلو و عقب خم کنید.
  • نفس عمیق بکشید.
  • بازدم کنید و عضلات شکم خود را به سمت ستون فقرات بکشید. در این حالت احساس گودی در قسمت پایین شکم می‌کنید.
  • در حین کشیدن شکم، بدن خود را برای هرگونه انقباض عضلانی بیرونی بررسی کنید. اگر فشاری را در دنده‌های پایینی خود مشاهده کردید، آن را از بین ببرید.

این تمرین را هر چند وقت یکبار که احساس راحتی کردید تکرار کنید. برای شروع، حداقل پنج بار در روز آن را در حالی که به پشت دراز کشیده‌اید امتحان کنید. بعد از این که با مانور آشنا شدید، می‌توانید آن را در حالت دراز کشیده روی شکم یا حتی در حالت نشسته یا ایستاده نیز انجام دهید.

ورزش های گودی کمر

نشستن روی توپ تعادلی

اگر توپ تعادلی داشته باشید این تمرین تقریباً به آسانی ADIM است. هنگامی که بر تو کشیدن شکم مسلط شدید، می‌توانید یک توپ اضافه کنید تا کمی چالش بیشتر ایجاد کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی به درستی از این توپ‌ها استفاده می‌شود، در طول زمان برای درمان مسائلی مانند گودی کمر مؤثر هستند.

  • روی یک توپ ثابت بنشینید و پاها و زانوهای خود را کمی بیشتر از عرض لگن از هم باز کنید. وقتی پاهای شما صاف روی زمین قرار دارد، زانوهای شما باید زاویه 90 درجه داشته باشند.
  • شکم خود را منقبض کرده و کمر خود را گرد کنید. چند ثانیه نگه دارید.
  • کمر خود را به جلو قوس دهید و باسن خود را در جهت مخالف حرکت دهید. دوباره چند ثانیه نگه دارید.

برای شروع، این تمرین را می‌توان تا 10 بار در یک جلسه انجام داد.

ورزش های گودی کمر


تمرین دد باگ

در حالی که اغلب از کشش به عنوان یکی از ورزش های درمان گودی کمر استفاده می‌شود، تحقیقات زیادی نشان می‌دهند که تقویت عضلات نیز مهم است. تمرین دد باگ به دلیل توانایی آن در بهبود قدرت مرکزی بدن شناخته می‌شود. این ورزش به نوبه خود می‌تواند حفظ وضعیت مناسب و تراز ستون فقرات را آسان‌تر کند.

  • به پشت دراز بکشید. قسمت پایین کمر خود را به زمین فشار دهید. هر گونه تنشی که در شانه‌های خود حس می‌کنید را رها کنید.
  • بازوهای خود را بلند کنید. آرنج‌های شما باید مستقیماً بالای شانه‌هایتان قرار بگیرند و هر دو دست به سمت داخل و رو به یکدیگر باشند.
  • پاهای خود را به سمت شکم خم کنید تا با ران‌ها و ساق پا و زمین زاویه 90 درجه ایجاد کنید.
  • نفس خود را بیرون دهید در حالی که دست راست و پای چپ خود را پایین می‌آورید. اجازه ندهید آنها به زمین برخورد کنند.
  • نفس بکشید و هر دو دست و پای خود را به حالت اولیه برگردانید. برای طرف دیگر نیز این کار را انجام دهید.

از آنجایی که این تمرین دشوارتر از حرکات قبلی است، بهتر است آهسته شروع کنید. برای شروع، فقط با پنج تکرار ادامه دهید. هنگامی که بتوانید تمرین کامل را پنج بار بدون بلند کردن کمر خود از روی زمین انجام دهید، تکرارها را افزایش دهید تا بتوانید 10 بار را برای هر طرف انجام دهید.

ورزش های گودی کمر

کدام حرکات یوگا برای رفع گودی کمر مناسب است؟

 اصلاح لوردوز را می‌توان با تمرین منظم آساناهای یوگا کاهش داد. با انجام تمرینات یوگا روزانه، ماهیچه‌ها فعال، قوی و انعطاف پذیر می‌شوند.

خم شدن به جلو ایستاده (اوتاناسانا)

Uttanasana به کشش ستون فقرات و تقویت عضلات پشت کمک می‌کند. این امر خطر ابتلا به لوردوز را کاهش می‌دهد. 

ورزش های گودی کمر

خم به جلو نشسته (Paschimottanasana)

Paschimottanasana کشش عمیقی را برای کل قسمت عقبی بدن از پاشنه تا گردن ایجاد می‌کند و از این رو ستون فقرات را قوی و انعطاف پذیر می‌کند. همچنین باعث کشش ستون فقرات، شانه ها، کمر، تخمدان‌ها، رحم و همسترینگ می‌شود. 

ورزش های گودی کمر

ژست گاوآهن (Halasana)

هالاسانا می‌تواند از مؤثرترین حرکات یوگا برای رفع گودی کمر است. این آسانا عضلات ستون فقرات و گردن را نیز تقویت می‌کند. 

ورزش های گودی کمر

ژست کبرا (بوجانگاسانا)

یوگا بوجانگاسانا عضلات پشت شما را تقویت می‌کند. همچنین بهترین راه برای کاهش مشکلات کمر است.  

ورزش های گودی کمر

ژست ملخ (Salabhasana)

حالت ملخ انعطاف پذیری و قدرت ستون فقرات را افزایش می‌دهد که می‌تواند درجه انحنای ستون فقرات را کاهش داده و خون رسانی به ستون فقرات را افزایش می‎دهد. همچنین عضلات پشت، شانه، گردن و باسن را تقویت می‌کند. 

ورزش های گودی کمر

ژست گاو گربه (Marjariasana)

این حالت یک کشش خمیدگی در پشت است که ستون فقرات و شکم را هدف قرار می‌دهد و امکان خم شدن و اکستنشن را فراهم می‌نماید و به شما کمک می‌کند تا با ستون فقرات خنثی خود آشنا شوید. 

ورزش های گودی کمر

ژست پاها تا دیوار (ویپاریتا کارانی)

آسانا ویپاریتا کارانی درد خفیف کمر را تسکین می‌دهد. با انجام این آسانا کمر و ستون فقرات انعطاف پذیر شده و ستون فقرات را قوی می‌کند.  

ورزش های گودی کمر

بهترین روش خوابیدن برای گودی کمر چیست؟

وقتی می‌خوابیم، ایده‌آل این است که ستون فقرات ما در وضعیت خنثی یا نسبتاً صاف قرار بگیرد. این بدان معناست که ما نمی‌خواهیم گردن خیلی به بالا یا پایین خم شود و نمی‌خواهیم بقیه ستون فقرات به صورت پیچ خورده یا دارای انحنای بیش از حد باشد. در صورت وجود کمر درد بهتر است:

  • اگر عادت دارید به شکم بخوابید سعی کنید یک بالش کوچک زیر استخوان های لگن خود قرار دهید که کمک می‌کند باسنتان کمی بالا بیاید.
  • خوابیدن به پهلو می‌تواند برای کمردرد عالی باشد، زیرا به شما این امکان را می‌دهد که اگر پاهای خود را کمی خم کنید، فضایی را برای مفاصل خود ایجاد نمایید. سعی کنید یک بالش تخت معمولی بین پاهای خود از زانو تا مچ پا قرار دهید تا فضای بین پاهای شما یکنواخت شود.
  • اگر به پشت می‌خوابید سعی کنید یک بالش زیر زانو یا ساق پا قرار دهید تا مقداری از گودی کمر را کاهش دهید و به شل شدن عضلات پشت کمک کنید.

ورزش های گودی کمر

ورزش‌ های گودی کمر ویلیامز

ورزش های گودی کمر ویلیامز که با نام های فلکشن ویلیامز یا تمرینات کمر نیز شناخته می‌شوند، تمریناتی برای افراد مبتلا به کمردرد هستند که برای کمک به بهبود خم شدن کمر و تقویت عضلات گلوتئال و شکم توصیه می‌شود.

ورزش های گودی کمر ویلیامز یک گزینه غیر جراحی برای بهبود کمردرد است. این تمرینات برای افرادی که نمی‌خواهند تحت عمل جراحی کمر قرار بگیرند به وجود آمد. در دو دهه اخیر، تمرینات ویلیامز برای افراد مبتلا به انواع مختلف کمردرد، کاربرد وسیعی داشته است. همچنین، هم پزشکان و هم فیزیوتراپیست‌ها انواع مختلفی از این تمرینات را ایجاد کرده‌اند.

هنگامی که بیماران تمرینات را به طور منظم انجام می‌دهند، دردشان کاهش یافته، ثبات قسمت پایین لگن بهبود و دامنه حرکت آن افزایش می‌دهند. هفت تمریناز ورزش های گودی کمر ویلیامز عبارتند از:

1) شیب لگن، 2) تک زانو به قفسه سینه، 3) دو زانو به سینه، 4) دراز و نشست جزئی، 5) کشش همسترینگ، 6) کشش فلکسور لگن، و 7) چمباتمه زدن

ملاحظات ایمنی

  1.  مانند تمام تمرینات و حرکات کششی، مهم است که در ابتدا تمرینات را به آرامی انجام دهید. ممکن است در ابتدا فقط بتوانید چند تکرار را انجام دهید، یا ممکن است نتوانید تا جایی که می‌خواهید کشش را وارد کنید. با گذشت زمان کشش‌های عمیق‌تر و تکرارهای بیشتری را تجربه خواهید کرد.
  2. این ورزش های مخصوص گودی کمر به منظور تسکین کمردرد است نه ایجاد آن. پس اگر در حین انجام آن‌ها احساس درد یا ناراحتی کردید، استراحت کنید یا تعداد تکرارها را محدود نمایید. اگر پس از انجام این تمرینات دردتان زیاد شد، کمپرس یخ یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) را امتحان کنید تا ناراحتی خود را کاهش دهید. اگر درد ادامه داشت و یخ، استراحت و داروهای ضد التهاب کمکی نکردند، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.
  3. این ورزش های مناسب گودی کمر مربوط به لوردوز وضعیتی است. اگر نمی‌توانید ستون فقرات خود را به طور کامل صاف کنید یا اگر احساس می‌کنید کمر شما «یخ زده» است، هایپرلوردوز شما ممکن است وضعیتی نباشد. اگر هنگام تلاش برای صاف کردن کامل کمر خود احساس درد کردید، با پزشک خود تماس بگیرید
با توجه به آنچه گفته شد در حالی که استفاده از ورزش های رفع گودی کمر آسان است اما زمانبر می‌باشد. درمان سریع گودی کمر با هر روشی امکان پذیر نیست و نیاز به تداوم و صبوری دارد. اما اگر گودی کمر شما وضعیتی باشد قطعاً انجام این ورزش‌ها کمک زیادی به شما خواهد کرد. برای انجام ورزش های گودی کمر شدید حتماً از متخصص کمک بگیرید.

اسپورتلند به عنوان بزرگترین مالتی برند ورزشی با هدف تأمین کالای با کیفیت ورزشی در خدمت همه علاقمندان به ورزش و پوشاک اسپورت می باشد.