فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

عوامل مؤثر در رشد چشمگیر برند نایکی!

در برندها / نایکی

برند نایکی، يك برند معروف و به‌یادماندنی از برندهاى آمريكا است. اين شركت تولیدکننده‌ی پوشاك و كفش، با لوگوى جذاب خود، در سراسر دنیا شناخته شده است؛ همچنین لوگوى اين برند باعث شده كه محصولات آن به‌سرعت قابل‌شناسایی باشد. يكى از مهم‌ترين دلايل شهرت اين برند، توليد گسترده محصولات، تعداد چشمگير كاركنان و شعبات اين شركت است. برند نایکی داراى ۴۴۰۰۰ كارمند و ٧٠٠ شعبه در دنيا است. شعبات مختلف اين برند در بيش از ١٢٠ كشور وجود دارد كه هرساله ركورد فروش را مى‌زنند.

همان‌طور كه می‌دانید، اين برند به طور تخصصى در توليد كفش فعال است، اما محصولات ديگرى مانند لباس و ست‌های ورزشى با نام اين برند در سراسر دنيا و شعبات آن، توليد مى‌شود. بديهى است كه برند نایکی يكى از بهترين و معروف‌ترین برندهاى جهان به شمار می‌رود.

محصولات برند نایکی داراى شهرت بالايى بوده؛ می‌توان گفت كه يكى از دلايل شهرت آن، اين است كه بسيارى از ورزشكاران مطرح دنيا اين برند را برگزيده‌اند و تأمین و توليد لباس ورزشى برخى از برترين تيم‌های ورزشى دنيا، با برند نایکی بوده و همين امر باعث پيشرفت و شهرت اين برند شده است.

جالب است بدانيد كه يكى از استراتژى‌های اين برند در جهت افزايش فروش، قدرت سرمايه‌ی اين برند بوده است؛ اين امر در درازمدت باعث شده تا از ساير برندهاى لباس ورزشى جلو بيفتد. به‌عنوان‌مثال، ورزشكاران مطرحى چون ليونل مسى و مايكل جردن، اين برند را برگزيده و از آن حمايت مى‌کنند.

رشد-برند-نایکی

در سال ۱۹۶۴، يك برند با نام " محصولات ورزشى روبان آبى توسط دو شخص به نام‌های " فيل نايت " و " بيل باورمن " تأسيس شد؛ اين برند با نام اختصارى " آر بی اس " شهرت يافت. " فيل نايت " يك دونده استقامتى تحت‌نظر مربى‌اش، بيل باورمن "، بود. " باورمن " كه مدام در حال تلاش براى بالابردن عملكرد شاگردانش بود، در اوقات بيكارى سعى بر بهبود كفش‌های ورزشى " فيل " بود.

در اين راه، " باورمن " تركيبات زيادى را براى بهبود شرايط كفش‌های شاگردش امتحان كرده بود اما هیچ‌کدام نتيجه دلخواه را حاصل نمى‌کرد. پس از مدتى " فيل " تصميم به ادامه تحصيل در رشته امور مالى گرفت و به دانشگاه " استنفورد " رفت. او همچنان در فكر برند خود بود. او به يك شركت سازنده كفش ژاپنى پيشنهاد همكارى داد. " فيل " از يك جمله طلايى بهره گرفت و برايشان نوشت: كارى خواهم كرد كه با برترين برند‌های آلمانى رقابت كنيد.

پيشنهاد او را شركت ژاپنى سال‌ها ناديده گرفت. " فيل " تصميم گرفت خود به‌تنهایی از كشور ژاپن كفش‌هایى ژاپنى وارد كند و شروع به فروش فردى آن‌ها كند. او در همان ابتدا سعى كرد كه اولين كفش‌هايى را كه وارد كرده، به مربى سابق خود يعنى " باورمن " بفروشد؛ مربى تمايل زيادى به شراكت با او داشت. پس از مدتى آن‌ها تصميم به شراكت برابر با يكديگر گرفتند؛ پس از آن سال‌ها بعد اولين كفش نایکی طراحى شد.

افزايش محبوبيت برند نایکی

در سال ۱۹۸۵، طراحان نایکی كفش ورزشى مخصوصى براى ورزشكار تازه‌کاری در " ان بی ای "، به نام " مايكل جردن " طراحى كردند. اين كار باعث شد كه محبوبيت بيشترى در بين مردم پيدا كند و روزبه‌روز بر فروش محصولات اين برند افزوده شد. در همان سال برند نایکی به طور قابل‌توجهی شهرت يافت و ركورد فروش محصولات ورزشى را زد. زمانى كه مدير مؤسس و طراحان اين برند متوجه شهرت و محبوبيت محصولات برند خود شدند، تصميم به توليد ديگر لوازم ورزشى مردانه گرفتند.

 

رشد-برند-نایکی

در اوايل سال ١٩٧١، نام اين شركت به نایکی تغيير يافت. (تلفظ اصلى نام برند " نایکیى " است). اين نام از الهه‌ی پيروزى يونان باستان گرفته شده است و لوگوى آن نيز از بال‌های اين الهه الهام گرفته شده است. طراحى جالب اين لوگو به‌گونه‌ای است كه از دو خط منحنى طراحى شده است؛ اين ساده‌ترين لوگويى است كه مى‌توان تصور كرد؛ اما همين طراحى ساده و خاص باعث رشد ميليون دلارى اين برند شده است.

همان‌طور كه گفته شد، لوگوى برند نایکی تأثیر بسيار زيادى در ثروت در برندينگ و تبليغات هوشمند داشته است. همچنين در حال حاضر دفتر اصلى و مركزى اين شركت در شهر بيورتون ايالت اورگان آمريكا قرار دارد و مارك پاركر مدیرعامل آن است

راز اصلى رشد برند نایکی

برند نایکی براى مدتى به توليد نسخه جديد از كفش‌های مشهور خود گرفت. در سال ٢٠٠٠ اين شركت مدل جديدى از محصولات و كفش‌های ورزشى خود را به نام نایکی شاكس وارد بازار كرد. دليل اينكه اين كفش‌ها موردتوجه عموم قرار گرفتند، اين بود كه معرف نسل آينده فناورى ضدضربه بودند. امروزه نایکی يك امپراتورى گسترده است كه محصولات موردنیاز ورزش‌هایی مانند تنيس، فوتبال و بیسبال را توليد مى‌کند.

در سال ٢٠١٣، درآمد سالانه برند نایکی ۲۴ بيليون دلار بود. راز اصلى پيشرفت برند نایکی را مى‌توان نوآورى پی‌درپی و سرمایه‌گذاری به‌موقع آن برند نام برد.

طراحى لوگوى نایکی با قيمت باورنکردنی!

طراحى لوگوی نایکی توسط كارولين ديويدسون انجام شد كه در همان ابتدا دانشجوى دانشگاه طراحى گرافيك دانشگاه ايالتى پورتلند بود. جالب است توجه كنيد كه ديويدسون براى طراحى اين لوگو تنها ۳۵ دلار دستمزد گرفت و شايد كسى باور نمی‌کرد كه اين لوگو در ليست بهترين لوگوهاى دنيا قرار بگيرد و ارزش آن چيزى فراتر از ۳۵ دلار برود.

نایکی، برندى كه از جمله یک قاتل الهام گرفته شد

بسيارى از افراد با شنيدن نام برند نایکی ياد جمله " فقط انجامش بده "، مى‌افتند. واقعيت اين است كه برند نایکی از صحبت آخر قاتل زنجيره‌ای در لحظه اعدام الهام گرفته و آن را به‌عنوان شعار نایکی مطرح كرد. برخلاف لوگوى امروزى نایکی، لوگوى اين برند براى مدت طولانى قرمز و سفيد بود. همان‌طور كه می‌دانید در روان‌شناسی، رنگ در طراحى لوگو نقش زيادى ايفا مى‌کند، رنگ قرمز نشان‌دهنده انرژى، اشتياق و شادى بوده و سفيد نشان‌دهنده نجابت و پاكى و جذابيت است.

طراحى يك لوگوى خاص فقط در ۱۷ ساعت

در اصل يك طراح لوگو بايد زمانى را براى شناخت برند و هدف اصلى آن برند اختصاص دهد و پس از آن شروع به طراحى و الهام گرفتن كند. در واقع طراحى لوگو يك پروسه زمان‌بر است؛ اما جالب‌ترین نكته درباره لوگوى برند نایکی اين است كه لوگوى آن تنها در ١٧ ساعت طراحى شده است. البته كه لوگوى امروزى اين برند تفاوت‌های زيادى در طول زمان كرده و طرح اوليه آن باقى نمانده است.

جمع‌بندی

همان‌طور كه در متن بالا گفته شد، برند نایکی يك برند محبوب بوده كه در ساليان سال موردتوجه ورزشكاران در زمينههاى مختلف مثل، تنيس، فوتبال و بیسبال، بوده است. گرچه مردم عادى نيز نقش زيادى در شكسته شدن ركورد فروش توسط اين برند داشته‌اند. به‌طورکلی تمامى اجناس اين برند با قيمتى متناسب باکیفیت آن، به فروش مى‌رسد و آن‌یکی از بهترين برندهاى توليد لباس و ست ورزشى است.