فروشگاه پوشاک ورزشی اسپورتلند

به فروشگاه اینترنتی اسپورتلند خوش آمدید !

محافظت از سلامتی مفاصل با ورزش

در دانستنیهای ورزشی / ورزش درمانی

<


         سلامتی مفاصل بدن با ورزش

 

همان‌طور که می‌دانید، ورزش منظم فواید زیادی برای سلامتی دارد. مهم‌تر از همه، خطر حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ زودرس را کاهش می‌دهد و اگر این دلایل برای شما کافی نیست، بهتر است بدانید که مطالعات زیادی به این نتیجه رسیدند که فعالیت بدنی به محافظت در برابر دیابت، چاقی، فشارخون بالا، پوکی‌استخوان و شکستگی، افسردگی، بی خوابی، زوال عقل، سرطان روده بزرگ، سرطان سینه و احتمالاً سرطان پروستات کمک زیادی می‌کند.

با وجود تمام این مزایا، تنها درصد اندکی از افراد در جهان، به اندازه کافی ورزش میکنند. اکثر افراد بیشتر روز خود را در خانه در بی‌تحرکی کامل می‌گذرانند و بر این باور هستند که انجام ورزش خیلی سخت است. اما ازآنجایی‌که ورزش متوسطی که می‌تواند در زندگی روزمره گنجانده شود تمام چیزی است که برای ارتقای سلامتی لازم است، باید تمامی بهانه‌های کم‌تحرکی را کنار گذاشت و برای سلامتی خود و از همه مهم‌تر حفظ سلامتی مفاصل بدن، ورزش و فعالیت‌های مفید را آغاز کرد.


یکی از خرافات رایج در بین مردم دررابطه‌با ورزش این است که ورزش باعث آرتروز می‌شود. اما مطالعات نشان می‌دهد که ورزش می‌تواند برای مفاصل بی‌خطر باشد که هم شامل افراد مسن و دارای اضافه‌وزن می‌شود و هم ورزشکاران. در این مقاله  به مواردی اشاره کرده‌ایم که کمک می‌کند تا علاوه بر سلامتی کلی بدن خود، سلامت مفاصل و استخوان‌های خود را نیز تقویت کنید.

تحرک برای محافظت از مفاصل

 

تحرک داشته باشید

داشتن تحرک کافی، قانون طلایی سلامت مفاصل است: هرچه بیشتر حرکت کنید، کمتر دچار گرفتگی مفاصل می‌شوید. اگر در حال مطالعه، کار یا تماشای تلویزیون هستید، اغلب موقعیت خود را تغییر دهید. از میز یا صندلی خود جابه‌جا شوید، و فعال باشید.

کاهش وزن برای سلامت مفاصل

 

کاهش وزن

میزان وزن شما بر مقدار فشاری که روی مفاصل می‌گذارد بسیار حائز اهمیت است. با اندکی کاهش وزن می‌توانید آن فشار را کم کنید. هر گرم وزنی که از دست می‌دهید، به همان مقدار نیز فشار از روی مفاصل زانوها کم می‌شود.

انجام حرکات کششی

انعطاف‌پذیری به شما کمک می‌کند بهتر حرکت کنید. سعی کنید روزانه یا حداقل سه بار در هفته حرکات کششی انجام دهید. اما زمانی که عضلات شما سرد هستند این کار را انجام ندهید. ابتدا یک گرم‌کردن سبک انجام دهید، مانند پیاده‌روی به مدت 10 دقیقه، تا مفاصل، رباط‌ها و تاندون‌های اطراف آنها شل شوند.


تقویت قدرت مفاصل

برای تقویت بهتر مفاصل خود، باید آنها را قوی‌تر کنید. یک فیزیوتراپیست یا مربی معتبر می‌تواند به شما نشان دهد که چه حرکاتی را چه وقت و چگونه انجام دهید. توجه داشته باشید اگر مشکلات مفصلی دارید، از حرکات سریع و تکراری خودداری کنید.

تقویت عضلات اصلی

عضلات شکم و پشت قوی‌تر به تعادل هر چه بیشتر شما کمک می‌کند. این بدان معناست که احتمال زمین‌خوردن یا آسیب‌دیدن شما کمتر است. تمرینات تقویتی (شکم، کمر و لگن) را به برنامه خود اضافه کنید. پیلاتس و یوگا تمرینات بسیار خوبی برای این منظور هستند.

شناخت محدودیت‌های ورزشی

طبیعی است که پس از انجام هر ورزشی، کمی درد عضلانی داشته باشید. اما اگر بیش از 48 ساعت درد داشته باشید، ممکن است دلیل آن، زیاده‌روی در تمرین مورد نظرتان باشد. پس هر تمرین را اصولی و در تعداد دفعات مشخص و تعریف‌شده انجام دهید تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنید.

رژیم غذایی خوب برای تقویت مفاصل

 

مصرف ماهی یا امگا 3

اگر درد مفاصل RA دارید، یک ظرف ماهی می‌تواند به بهبود وضعیت شما کمک کند. انواع ماهی، مانند سالمون و ماهی قزل‌آلا منابع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به کاهش التهاب، درد و حساسیت مفاصل کمک می‌کنند و ضامن حفظ سلامت مفاصل هستند. اگر هم ماهی دوست ندارید به‌جای آن از کپسول‌های روغن ماهی استفاده کنید. اما به‌هیچ‌وجه مصرف امگا 3 را از برنامه غذایی خود حذف نکنید.

بخوانید: چه ورزشی برای کوچک کردن شکم مناسب است

تقویت استخوان با کلسیم

 

 
اسپورت لند به عنوان بزرگترین فروشگاه لباس ورزشی با هدف تأمین کالای با کیفیت ورزشی در خدمت همه علاقمندان به ورزش و پوشاک اسپورت می باشد. می‌توانید با مراجعه به وب سایت اسپورت لند ، لباس یا کفش ورزشی مورد نظر خود را از میان محصولات متنوع انتخاب کنید. لطفا جهت مشاهده و انتخاب محصولات، وارد دسته بندی های زیر شوید.
 

استخوان‌های خود را قوی نگه دارید

کلسیم و ویتامین D می‌توانند برای رسیدن به این منظور، کمک کنند. محصولات لبنی بهترین منابع کلسیم هستند، اما گزینه‌های دیگر سبزیجات سبز و برگ‌دار مانند کلم بروکلی و کلم‌پیچ هستند. اگر کلسیم کافی از غذا دریافت نمی‌کنید، با پزشکی مشورت کنید و در مورد مصرف مکمل‌ها راهنمایی بگیرید.

دقت در وضعیت بدنی

بایستید و صاف بنشینید تا از مفاصل گردن تا زانو محافظت کنید. پیاده روی می‌تواند وضعیت شما را نیز بهبود بخشد. هر چه سریع‌تر حرکت کنید، عضلات شما بیشتر تلاش می‌کنند تا شما را صاف نگه دارند. شنا نیز می‌تواند پیشنهاد خوبی دراین‌رابطه باشد.

درمان درد مفاصل

اگر پس از ورزش یا به‌طورکلی از درد مفاصل خود رنج می‌برید، از یخ یا کمپرسور آب سرد، به‌عنوان یک مسکن طبیعی استفاده کنید تا دردتان را بی‌حس ‌کند و تورم را کاهش ‌دهد. در نظر داشته باشید هرگز یخ را مستقیماً و بدون پوشش روی پوست خود قرار ندهید.

حتماً بخوانید: ورزش هایی برای درمان سیاتیک

داروهای کاهش درد مفاصل

فروشگاه‌ها مملو از محصولاتی هستند که قول تسکین درد مفاصل را می‌دهند. گلوکوز امین و SAM-e بهترین انتخاب‌های دارویی در این مورد هستند. اما پیش از استفاده حتماً با پزشک مشورت کنید. او می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید چه چیزی بی‌خطر است و چه چیزی ممکن است بر داروها یا شرایط سلامتی شما تأثیر بگذارد.

همچنین بخوانید: درمان درد شانه‌ها با ورزش‌

بدن سالم با مفاصل سالم

 

بدن سالم، مفاصل سالم

همان‌طور که گفته شد، ورزش برای سلامتی مفید است. بااین‌حال، می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد. برای جلوگیری از مشکلات، مطمئن شوید که سلامت عمومی شما خوب است. افراد مسن و بیماران مبتلا به بیماری قلبی، فشارخون بالا، دیابت یا سایر مشکلات مهم، برای شروع هر ورزشی باید با اجازه و توصیه پزشک خود صورت گیرد. مهم‌تر از همه، در حین ورزش‌کردن به وضعیت بدن خود توجه داشته باشید و یا به‌نوعی به بدن خود گوش دهید و حتماً هرگونه علائم منفی را به پزشک خود گزارش دهید.

سخن پایانی

به‌طورکلی برای تقویت و حفظ سلامت مفاصل خود، نیازمند به‌کارگیری اقدامات ساده اما اصولی هستید تا بتوانید بدون ایجاد هرگونه آسیبی، ثبات و سلامت مفاصل خود را تضمین کنید. دراین‌بین، در نظر داشته باشید که موارد کوچک مثل انجام ورزش‌های کششی به‌خصوص در محل کار، پوشیدن کفش روزانه و تغذیه مناسب، خطر آسیب‌های مفصلی را کاهش می‌دهند؛ بنابراین با این اقدامات فوق، در حفظ سلامت بدنی خود به‌خصوص نواحی مفصلی، کوشا باشید.